TEATRUL ODEON BUCUREŞTI – 2010
IADUL ESTE AMINTIREA
FĂRĂ PUTERA DE A MAI SCHIMBA CEVA
de Jonas Gardell, traducerea Carmen Vioreanu
cu Diana Gheorghian, Oana Ştefănescu, Liana Mărgineanu şi Nicoleta Lefter
un specatcol de Mariana Cămărăşan şi Alexandra Penciuc
CONCURS CÂŞTIGAT ÎN CADRUL PROGRAMULUI TINERI REGIZORI – TEXTE CONTEMPORANE
„Iadul este amintirea… – un spectacol valoros prin naturaleţea scenelor sale, prin mesajul uman pe care îl transportă de la minutul zero până în minutul 120 şi prin „starea de intimitate” la care ajunge, odată cu spectatorii săi. Un spectacol al adevărurilor pe care noi, ceilalţi, poate că nu le-am putea rosti niciodată.”
Dan Boicea (Adevarul Literar şi Artistic)
„Un spectacol excepţional semnat de Mariana Cămărăşan şi Alexandra Penciuc cu un senzaţional simţ al proporţiilor, o rară aplecare către detaliu semnificativ şi bun gust (atât în ceea ce priveşte opţiunea scenografică cât şi soluţiile regizorale). Un fond sonor tulburător şi un emoţionant moment al întâlnirii dintre cele două planuri.” Răzvana Niţă (port.ro)
„Într-o piesă deloc veselă, Gardell nu lasă loc pentru sentimentalism sau melancolie. Totul este tranşat „la rece”. Până şi amintirea jocului cu păpuşi din copilărie este una crudă, figura mamei autoritare, lipsa ei totală de sensibilitate, poveştile despre Dumnezeu şi Diavol fiind aproape înspăimântătoare. Încă de la examenele de absolvire a facultăţii, tânăra regizoare Mariana Cămărăşan a fost remarcată pentru prestaţiile foarte bune ale actorilor din spectacolele sale. Cristina Casian, protagonista din „Amalia respiră adânc”, a primit în 2008 şi un premiu pentru debut la Gala Uniter, în timp ce Ionuţ Grama şi Florina Gleznea, interpreţi în „Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, au fost nominalizaţi, fiecare la aceaşi secţiune, un an mai târziu.
Prin „Iadul este amintirea…”, tânăra regizoare dovedeşte că se descurcă bine şi cu actori mai experimentaţi. Şi chiar dacă e un pic prea lung, noul spectacol al Teatrului Odeon e în acelaşi timp o bună ocazie de a vedea nişte actriţe foarte bune.”
Fără sentimentalism sau melancolie – Romania libera
“Cu Iadul este amintirea în regia Marianei Cămărăşan şi Alexandrei Penciuc, Teatrul Odeon se întoarce la spec-tacolele de substanţă, cu miză, aflate la cîteva zeci de ani de omniprezenta inconsistenţă a vremii noastre şi a teatrului (preponderent) de entertainment de azi. În fapt, montarea ar putea fi consi-derată o revenire fericită la realismul psihologic, care mai poate furniza încă valoare estetică.
Cel puţin acesta este pariul pe care îl face de fiecare dată tînăra regizoare Mariana Cămărăşan căreia i se alătură, şi în proiectul regizoral, şi în viziunea asupra spaţiului, Alexandra Penciuc. Cele două se numără printre infimele exemplare care mai riscă azi genul acesta de artă. Într-adevăr, Mariana Cămărăşan e probabil singura tînără regizoare care nu a căzut prizoniera jocului cool, oferind emoţiei fruste locul meritat în teatru. Personajele ei sînt oameni vii cu sumedenie de sentimente, pentru care universul ascunde grade bogate de consistenţă.
Nimic derizoriu şi nimic facil în acest spectacol cu adînci tuşe psihanalitice, construit în jurul relaţiei fiică-mamă, cu frenezie de emoţii şi răsturnări de echilibru sentimental.”
O veche monedă forte – Cristina Rusiecki – Art Act Magazine
Vieți curate printre amintiri murdare de sursa: Hai la teatru
http://www.hailateatru.ro/2011/02/vie%C8%9Bi-curate-printre-amintiri-murdare/
“Iadul este amintirea fără puterea de a mai schimba ceva”… de Raluca Uluiteanu sursa: Yorick
http://yorick.ro/iadul-este-amintirea-fara-puterea-de-a-mai-schimba-ceva%E2%80%A6/
Strindberg, contemporanul nostru de Ana-Maria Nistor sursa: Revista Luceafărul
http://www.revistaluceafarul.ro/index.html?id=3401&editie=142
Iadul cu irizații de argint de Alina Boboc sursa: criticdeteatru.blogspot
http://criticdeteatru.blogspot.ro/2010/06/iadul-cu-irizatii-de-argint.html
Actirțe minunate într-o regie confuză de Ileana Lucaciu sursa: Blogspot Ileana Lucaciu
http://ileanalucaciu.blogspot.ro/2010/08/iadul-este-amintirea-fara-puterea-de.html
Imposibila desprindere de Răzvana Niță sursa: Port.ro
http://www.port.ro/pls/w/articles.article?i_area_id=3&i_topic_id=4&i_article_id=6364
„Infernul sunt ceilalţi” în variantă suedeză… de Alexandru Bumbas sursa: Yorick
http://yorick.ro/infernul-sunt-ceilalti-in-varianta-suedeza/
Cronică: Iadul este amintirea fără puterea de a mai schimba ceva de Anca Ioniță
sursa: Time Out București
Iadul este amintirea, fără puterea de a mai schimba ceva de Doina Papp
sursa: Revista 22
Părinți și copii sau Trecutul care apasă de Cristina Modreanu sursa: Art Act Magazine
http://www.artactmagazine.ro/partii-si-copii-sau-trecutul-care-apasa.html
Fără sentimentalism sau melancolie de sursa: România Liberă
http://www.romanialibera.ro/cultura/teatru/fara-sentimentalism-sau-melancolie-192128.html
O veche monedă forte de Cristina Rusiecki sursa: Art Act Magazine
http://www.artactmagazine.ro/o-veche-moneda-forte.html
Iadul este amintirea… Infernul e în noi de Cristiana Gavrilă sursa: yorick.ro
http://yorick.ro/iadul-este-amintirea-infernul-e-in-noi/
Competiţia nefericirilor de Dan Boicea sursa: Adevărul literar și artistic
http://www.adevarul.ro/cultura/literar_si_artistic/scena/Competitia_nefericirilor_0_289171513.html
Iadul amintirilor, la Odeon de Alina Boboc sursa:
La finele stagiunii, “Iadul este amintirea” de Maria Sârbu sursa: Jurnalul Național
http://www.jurnalul.ro/teatru/la-finele-stagiunii-iadul-este-amintirea-547274.htm
http://www.ringincentrulvechi.ro/timp-liber/teatru/iadul-relatiilor-alterate-10867